Kamis, 19 November 2015

Punca, Gejala dan Pemulihan Semulajadi Untuk Kesesakan dada

Punca, Gejala dan Pemulihan Semulajadi Untuk Kesesakan dada

Kesesakan dada adalah berkaitan dengan rasa sesak atau kesesakan di dada yang mungkin biasanya disebabkan oleh pengumpulan lendir dan cecair di bahagian yang lebih rendah daripada saluran pernafasan. Dalam beberapa kes walaupun penyakit jantung boleh menjadi punca kesesakan di dada.

Pada masa-masa kesesakan di dada mungkin disebabkan oleh jangkitan tertentu dalam saluran pernafasan atau reaksi alahan tertentu. Oleh kerana gejala-gejala ini ada berlaku keradangan yang seterusnya mengakibatkan ke dalam pengumpulan lendir dan menimbulkan kesesakan dada.

Oleh kerana kesesakan dada pesakit mengalami banyak komplikasi mengecewakan dan ia juga memerlukan perhatian yang betul dan cepat. Masalah ini boleh dirawat dengan bantuan ubat semula jadi.

Antara punca-punca dan gejala kesesakan dada utama adalah berkaitan dengan penyakit seperti sejuk, radang paru-paru, bronkitis, asma, emfisema dan juga alahan bawaan udara yang menyebabkan menitis jawatan hidung. Akibat masalah ini, mukus dalam slaid sinus ke dalam paru-paru dan keputusan ke dalam kesesakan di dada.

Beberapa syarat-syarat lain yang menimbulkan masalah kesesakan dada ialah kanser paru-paru, pantat, gastroesophageal, edema pulmonari, cystic fibrosis, masalah jantung dan lain-lain

Gejala kesesakan dada biasanya dicirikan oleh rasa sesak di dada dan juga kesukaran bernafas. Keadaan ini dikaitkan dengan masalah semput dan kesakitan. Orang yang terlibat dengan masalah ini mempunyai kecenderungan untuk mengusir banyak lendir dari paru-paru.

Beberapa ubat semula jadi yang penting untuk merawat masalah ini -

1. Salah satu ubat semula jadi yang berkesan adalah untuk mengunyah 2-3 biji lada hitam untuk merawat masalah ini.

2. Sediakan larutan garam untuk berkumur. Ia adalah ubat yang paling mudah semula jadi untuk kesesakan dada. Rawatan ini berkesan untuk kanak-kanak serta orang dewasa.

3. Beberapa terapi seperti yoga dan aromaterapi telah didapati berharga dan berkesan dalam merawat masalah ini.

4. Anda juga boleh mengurut dada dengan minyak penting kerana ia akan membantu anda dalam mengurangkan masalah kesesakan.

5. Meningkatkan pengambilan cecair panas di dalam diet anda. Ia adalah salah satu ubat yang paling mudah dan berkesan semulajadi untuk mengurangkan masalah ini.

6. Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan mineral, vitamin dan antioksidan.

Ubat-ubatan ini rumah adalah berguna dan berkesan dalam merawat masalah ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar